Udržitelné podnikání aneb jak na ekologii v podniku

Udržitelnost je téma, které přitahuje pozornost široké veřejnosti. Čím dál více zákazníků se zajímá o to, co kupují a dávají přednost šetrně vyrobeným produktům. Velký důraz je kladen na omezení nadbytečných obalových materiálů nebo jejich výměnu za varianty ohleduplné k přírodě. Poradíme vám, jak na udržitelné podnikání, které vám pomůže snížit náklady a oslovit ekologicky smýšlející zákazníky.

Co je to udržitelné podnikání

Pod pojmem udržitelné podnikání si představte moderní způsob strategického řízení, který vychází ze zásad dlouhodobého udržitelného rozvoje. V praxi to znamená podnikat šetrně a s ohledem na ekologická a etická hlediska. Jedná se tedy o dlouhodobý koncept, nikoliv moderní trend, který za pár týdnů vyprchá. Důležitou roli hraje hned několik oblastí, ve kterých se dá udržitelné podnikání aplikovat:

♻️ Ekologie – úspora vody a energie, správné nakládání s odpady, šetrné čistící prostředky, apod.

♻️ Etika – péče o zaměstnance, důraz na rovné podmínky, férové ohodnocení atd.

♻️ Ekonomika – úspora provozních nákladů, omezení zbytečných výdajů.

♻️ Inovace – investice do moderních technologií a ekologicky šetrných zařízení.

Jak na ekologické podnikání

Ekologie je celospolečenské téma, které se prolíná i do podnikání. Každý může ve své restauraci nebo prodejně postupně zavádět jednoduché kroky, které povedou k dlouhodobé udržitelnosti. Kromě výrazného dopadu na životní prostředí vám ekologické podnikání sníží některé náklady a pomůže vám oslovit další skupinu zákazníků, která na toto téma slyší. Poradíme vám 5 jednoduchých tipů jak podnikat s respektem k přírodě. A pamatujte si, že i malá změna může mít v globálním měřítku obrovský efekt. 

💡 Používejte obaly šetrné k přírodě

Vyměňte plastové obaly za papírové. Jsou 100% recyklovatelné a v souladu s platnou odpadovou legislativou. V restauraci nebo kavárně využijete zejména papírové menu boxy, misky na polévku, nápojové kelímky, tácky, talíře či příbory. V maloobchodu pak oceníte papírové sáčky nebo tašky, které si navíc můžete nechat potisknout podle vlastního přání. 

💡 Vyzkoušejte vratné kelímky

Další skvělou vychytávkou jsou vratné nápojové kelímky, které jsou vyrobené v několika velikostech, z kvalitního zdravotně nezávadného polypropylenu. Jsou recyklovatelné a tudíž opakovaně použitelné. Jelikož jsou zálohované, lidé je nevyhazují do koše a jejich opakovaným používáním se ušetří obrovské množství energie, pohonných hmot, stromů, pitné vody a jiných přírodních zdrojů. V mnoha kavárnách dnes nabízí také nápoje do vlastního hrnečku, který si zákazník přinese. 

💡 Řekněte plastovým brčkám NE

K míchaným koktejlům, ovocným smoothies nebo ledové kávě se zmrzlinou, brčko prostě patří. Naštěstí se pomalu ale jistě prosazují alternativy plastových brček, které jsou vyrobené z ekologicky vhodnějších materiálů. Můžete sáhnout po brčkách z bambusu, pokud ale hledáte variantu, kterou je možné používat do nekonečna, zvolte skleněná nebo nerezová brčka. Jsou k dostání v různých tvarech a barvách, včetně praktického kartáčku na čištění a můžete je vložit i do myčky na nádobí. Opakovaným použitím snížíte náklady a ulevíte přírodě od plastového odpadu. 

💡 Tiskněte ekologicky

Nejlepším řešením je poslat zákazníkovi účtenku do emailu nebo sms zprávy. Pokud už ji musíte tisknout, pak zvolte zkrácenou verzi, tzv. mini účtenku a používejte ekologický termopapír do tiskárny. Ten se vyrábí z recyklovaného papíru, jeho používáním tudíž ušetříte mnoho stromů. Je zdravotně nezávadný, tisk je odolný vůči slunečnímu světlu i vlhku a vydrží čitelný až 35 let. 

💡 Nezapomínejte na třídění odpadu

Třídění odpadu by mělo být v dnešní době již samozřejmostí. Přesto stále hodně lidí nemá jasno v tom, co do kterého kontejneru patří a co ne. Základní informace pro správné třídění odpadu najdete např. na stránkách společnosti EKO‑KOM, která se zabývá provozem systému třídění a využití odpadu. 

Zero waste

Zero waste neboli nulový odpad je zajímavý koncept, který v posledních letech nabírá na popularitě. Jeho cílem je snížení nadbytečných obalových materiálů u prodávaných produktů a využívají ho především bezobalové provozovny, které se u zákazníků těší čím dál větší oblibě. Pokud vás téma zaujalo, přečtěte si jeden z našich předchozích článků, který se konceptu zero waste věnuje.

Komentáře

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Odeslat