Kongres For Gastro & Hotel 2022

Jaké jsou nejnovější trendy v gastronomii? Přišlo letos víc lidí než loni? Opravdu se zdražuje o 30 %? Jaké jsou odlišnosti ve vývoji jednotlivých gastro konceptů? A jak nepřicházet o hosty ani jejich spropitné? Nejen tyto otázky zodpověděl Vladimír Sirotek v nejnovějším Gastro Indexu od Dotykačky. A máme pro vás i několik rad, které vám v těžkých časech můžou efektivně pomoci.

5 kroků, díky kterým lépe zvládnete krizi

Je třeba podívat se pravdě do očí. Do gastra s nástupem zimní sezóny přichází další krize – už několikátá. Covidové roky byly těžkou zkouškou a bohužel ne poslední. Podniky, které se udržely, teď čelí další výzvě: jak se vypořádat s inflací a skokovým nárůstem cen energií.

Instantní zázraky bohužel neumíme, takže pokud čekáte, že po přečtení tohoto článku hodíte starosti se zdražováním za hlavu, musíme vás zklamat. Nicméně máme pro vás 5 užitečných rad, které vám mohou ušetřit čas i peníze. A když je opravdu zle, hraje roli každá drobnost.

1. Přijímejte platby kartou

Může to znít jako nesmysl, ale není. Spoléhat na to, že nejlepší je držet v rukách hotovost, je totiž krátkozraké.

Za prvé: hotovost, kterou máte v pokladně, může někdo odnést. Třeba i někdo, kdo s pokladnou pracuje. Bylo by krásné, kdyby se nic takového nedělo, ale bohužel to v gastronomii není až tak neobvyklé. S penězi, které máte na účtu, nikdo po směně neodejde.

Za druhé: Tím, že budete přijímat karty, vyjdete vstříc svým zákazníkům. Z nejrůznějších průzkumů vyplývá, že čím dál víc lidí u sebe nenosí hotovost. V době, kdy se podniky doslova musí prát o každého hosta, by proto byl nesmysl odrazovat příchozí už ve dveřích nápisem „platby pouze hotovostí“. Pokud svým zákazníkům umožníte platit všemi moderními způsoby (kartou, mobilem, hodinkami, QR kódem), nebudou se cítit limitovaní. A pokud si pochutnají, rádi se vrátí.

Mimochodem, z průzkumu mezi podniky, které využívají pokladní systém Dotykačka, vyplývá, že tam, kde začali přijímat karty, stouply tržby v průměru o 24-27 %. I proto se tento pokladní systém nyní automaticky prodává v uceleném balíčku, který obsahuje platební terminál.

2. Ušetřete na poplatcích za pokladnu

Když už je řeč o uceleném řešení, pokud s Dotykačkou budete používat i zmíněný platební terminál, nejenže přilákáte víc zákazníků, ale můžete díky přijímání karet ušetřit na vlastních nákladech. Platí totiž jednoduché pravidlo: Čím víc bezhotovostních plateb přijmete díky terminálu od Dotykačky, tím větší získáte slevu na poplatcích za pokladní systém. Roční náklady na pokladnu si tak můžete snížit až o několik tisíc korun.

3. Řekněte si o spropitné. Chytře

Řada podniků, kde odmítají brát karty, to odůvodňuje tím, že by přišly o spropitné. V hotovosti ho zákazníci dávají, zatímco při platbách kartou by prý nic navíc nezaplatili. Není to tak.

Za prvé: Zákazníci platící kartou spropitné dávají, dokonce v průměru vyšší než při platbách hotovostí. Změřili jsme to a v průměru se výše spropitného u bezhotovostních plateb pohybuje mezi 5-8 procenty tržeb, což je nadprůměrná hodnota.

Za druhé: Čistě logicky vzato – už jen tím, že umožníte platbu kartou, vycházíte zákazníkovi vstříc, což přispívá k jeho spokojenosti. A ta se pak odráží v ochotě dávat spropitné.

Za třetí: Při platbách kartou si můžete říct o spropitné velmi elegantním způsobem. Například terminály od Dotykačky nabízí hned několik možností. Když ho hostům předáváte k provedení platby, vyzve je buď k zaokrouhlení částky, případně jim nabídne platbu spropitného v procentech z uvedené částky. Ve všech případech jsou pokyny na obrazovce navrženy tak chytře, že k platbě spropitného přímo motivují a jen málokdo tak tuto možnost odmítne.

4. Obslužte víc zákazníků s méně lidmi

Pokud vás krize přinutí propouštět personál, nemusíte se nutně hroutit z toho, že nezvládnete obsloužit své hosty. Terminály od Dotykačky můžou sloužit i jako tzv. mobilní číšník. Hosté si díky nim můžou sami objednat od stolů. Vše se díky chytrému pokladnímu systému okamžitě propíše do kuchyně, a odpadne tak riziko, že by někdo objednávku popletl. Stejně tak můžou hosté sami i zaplatit. Znovu tak odpadá čekání a narůstá spokojenost.

5. Vydělávejte na tom, co se doopravdy vyplatí

Jste si jistí, že opravdu víte, co vám přináší zisky? Možná při detailním pohledu sami budete překvapení. A pokud vás děsí hodiny strávené nad propočty a excelovými tabulkami, rovnou na ně zapomeňte. Chytrý pokladní systém v sobě ukrývá spoustu analýz, díky kterým na pár kliknutí zjistíte, co se vám vyplácí a kde naopak o peníze přicházíte. Stejně tak vám pohlídá i skladové zásoby, a dokonce vyhodnotí i jednotlivé směny zaměstnanců. Veškerá data navíc díky vzdálené správě můžete analyzovat třeba i z druhého konce světa.

Komentáře

Odeslat