Spropitné: jak ho získat, zdanit a zaúčtovat

Spropitné, slangově tringelt, dýško, tuzér nebo bakšiš, je tradičním způsobem, jak ocenit dobrou službu. Ukážeme vám, jak lze zákazníky nenásilně motivovat k jeho udělení a jak získané spropitné správně zdanit a zaúčtovat

Spropitné je dobrovolná platba, kterou zákazník vyjadřuje spokojenost s poskytnutou službou. V některých zemích je dokonce povinné. Nejčastěji se dává číšníkovi v restauraci nebo v hotelu, ale objevuje se i v dalších oborech, například v obchodech a službách. Zákazník může spropitné zaplatit v hotovosti i kartou. 

Spropitné v restauraci se obvykle počítá jako 10–15 % z celkové útraty, ale není to pravidlem. Výška spropitného se přímo odvíjí od spokojenosti zákazníka, kterou může ovlivnit mnoho faktorů, přičemž samotné jídlo není zdaleka tím nejdůležitějším. Vysoké hodnocení můžete získat také za rychlou obsluhu, přátelský přístup, usměvavý personál i celkovou čistotu prostředí. A ke spokojenosti zákazníka přispívá i akceptace platebních karet.

Spokojený zákazník = vyšší dýško

Lidé jsou dnes zvyklí na bezkontaktní placení a berou ho jako naprostou samozřejmost. Chtějí platit kartou, mobilem, hodinkami a najdou se i tací, co u sebe už hotovost téměř nenosí. Pokud si na dveře restaurace vystavíte ceduli “Platba pouze v hotovosti”, odradíte spoustu zákazníků. Tím, že budete přijímat karty, jim naopak vyjdete vstříc a jejich spokojenost se pak projeví mimo jiné právě ve výši uděleného spropitného. Neopomenutelným druhotným efektem je také fakt, že se rádi vrátí příště nebo váš podnik doporučí svým přátelům a známým. 

Mezi odpůrci platebních terminálů panuje také všeobecný omyl, že zákazníci při platbě kartou nedávají žádné spropitné. Není tomu tak. Naše interní studie ukázala, že zákazníci platící kartou spropitné dávají, dokonce v průměru vyšší než při platbách hotovostí. Navíc je k tomu můžete nenápadně motivovat. Jak? Díky Dotypay. Volba výše spropitného se automaticky zobrazí na obrazovce platebního terminálu. Zákazníci si mohou jedním rychlým kliknutím vybrat, zda udělí spropitné v procentech nebo zadají konkrétní částku. Jednotlivé pokyny jsou navíc navrženy tak, že k udělení dýška přímo vybízejí, odmítne tak jen málokdo. 

Platební terminál Dotypay s funkcí chytré spropitné

Zdanění spropitného

Hned na začátku je třeba zmínit, že u nás neexistuje žádný zákon na úpravu spropitného. Z legislativního hlediska tak nemáme v ČR právní předpis, který by stanovil, jak se má s přijatým dýškem zacházet. Spropitné přijaté od zákazníka si může ponechat jak zaměstnanec, tak majitel podniku. Rozhodnutí, komu dýško poputuje, je vždy na majiteli. 

Protože chybí opora v zákoně, mnoho podnikatelů tápe, jak postupovat při zdanění spropitného. Pokud si ho ponechá zaměstnavatel (např. majitel restaurace), stává se součástí jeho tržby, musí ho uvést do daňového přiznání a odvést z něj daň. 15 % v případě OSVČ, 19 % pokud se jedná o právnickou osobou. Jestliže majitel rozdá dýška mezi své zaměstnance (v našem případě číšníky nebo kuchaře), pak se jim o tuto částku navýší jejich hrubá mzda, ze které se odvede daň ve výši 15 %.

Spropitné a DPH

Z účetního hlediska pohlíží Finanční správa na spropitné jako na dar poskytnutý v souvislosti s příjmem z podnikání nebo z příjmů ze závislé činnosti. Logicky musí být tedy spropitné zdaněno buď majitelem firmy (jako příjem z podnikatelské činnosti) nebo zaměstnancem (v rámci jeho měsíční mzdy). Z pohledu zaměstnavatele se jedná o uznatelný mzdový náklad.

Jelikož se jedná o dobrovolnou platbu ze strany zákazníka, nevstupuje dýško do základu daně z přidané hodnoty. A nezáleží ani na tom, zda jste ho obdrželi hotově nebo kartou. Jiná situace ovšem může nastat, pokud si se zákazníkem domluvíte spropitné předem. V restauraci to může být typicky tzv. couvert (poplatek za stolování), který musí být uvedený v jídelním lístku. V takovém případě už musíte přijaté dýško zahrnout do základu DPH.

8 responses to “Spropitné: jak ho získat, zdanit a zaúčtovat”

  1. Dobrý den,

    chtěl bych se zeptat. Je možné zjistit každý den při uzávěrce, jaké je spropitné na platebních transakcích při platbách kartou? Popřípadě kde ho najdu? A není li to možné, kde se dá tedy spropitné vyhledat za uplynulý měsíc?

    Děkuji, s pozdravem

    • Dobrý den, René,

      děkujeme za váš dotaz. Report spropitného najdete přímo v pokladně. Údaje lze filtrovat jak podle data, tak podle platební metody nebo dokonce podle konkrétního zaměstnance (máte-li vytvořené účty, do kterých se zaměstnanci v pokladně přihlašují). Podrobné informace včetně návodu, jak na to, najdete v online manuálu.

      V případě dotazů nás můžete kontaktovat také na zákaznické infolince 221 221 331, rádi vám zodpovíme všechny vaše dotazy. Přejeme vám příjemný den.

  2. Dobrý den.
    Pakliže dá zaměstnavatel dýško na výplatní pásku, pod jakou složkou to uvádí? Odměny, bonusy či co? A odvádí se z nich i pojistné?

    • Dobrý den, Jardo, je to komplexní téma, aktuálně chystáme materiály pro to, abychom možnosti přiblížili co nejlépe. Prozatím doporučujeme obrátit se na účetní, která Vám s tím určitě pomůže.
      Děkujeme za pochopení.

  3. Dobrý den, zaměstnavatel nám z dýšek na kartách strhává 21%. Ne z celé tržby na kartách, včetně dýšek, ale z dýšek samostatně. Není to moc? Nemělo by to být pouze 15%? Případně 21% z celé tržby? A pokud by nám chtěl dyska z karet vyplácet jednou za měsíc, mělo by to být správně na výplatní pásce a danit to dohromady z celé výplaty, nikoli samostatne. Potřebovala bych poradit, jelikož máme podezření, že nás pouze o ně okrádají. Snaží se to zvýšit dokonce na 31%, pouze samostatná dyska. Dekuji

    • Dobrý den, Barboro,
      doporučujeme se s dotazem obrátit na účetní. Existuje vícero možností, určitě Vám poskytnou nejrelevantnější odpovědi.
      Děkujeme za pochopení.

  4. Krásný dobrý den, chtěla bych se zeptat: pokud jezdím pro Wolt na živnostenské oprávnění a zákazník nechá kurýrovi (mě) v aplikaci dýško (které Wolt přenechává kompletně kurýrovi), musím si ho poté zdanit? Předem děkuji mnohokrát za odpověď a přeji krásný zbytek dne! 🙂

    • Dobrý den, Evo,
      spropitné je součástí zdanitelné mzdy a vyměřovacího základu, tím pádem podléhá dani z příjmu a také odvodům na sociální a zdravotní. Při danění spropitného záleží na tom, kdo je příjemcem, tedy kdo spropitné inkasuje.
      Na toto téma jsme se zaměřili a již brzy představíme výsledek. Doporučujeme sledovat naše sítě ať Vás to nemine!:)
      Děkujeme a taky přejeme hezký den.
      Tým Dotykačka

Komentáře

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Odeslat