Dotykačka nám přináší lepší kontrolu a efektivnější řízení celého podnikání.
Pan Lars Mansson původem z Dánska přišel do Česka už před dvaceti lety. Praha ho okouzlila natolik, že se rozhodl v ní usadit. V roce 1999 založil s manželkou Klárou vlastní pekárnu Mansson’s Bakery a jeho pečivo si brzy našlo cestu do nejvyhlášenějších pražských podniků. V roce 2004 otevřeli manželé vlastní obchod s kavárnou v centru české metropole.
V Dánsku pracoval v jednom z nejlepších podniků vyhlášeného zábavního parku Tivoli, kde působil po boku známého šefcukráře dánské královské rodiny, Gerta Sørensena. V roce 1996 přijal nabídku pracovat pro Kampa Group jako šéfcukrář a v té době poznal i svou budoucí manželku Kláru. Po roce a půl odešel do Hiltonu, kde působil jako šéf pekárny a cukrárny, ale způsob práce v hotelovém byznysu mu příliš nevyhovoval. Stáli tak se ženou před volbou, zda se vrátit do Dánska, nebo rozjet v Česku vlastní podnikání.
Nakonec se rozhodli zůstat. Roli hrálo především to, že by manželka měla v Dánsku velké problémy s pracovním uplatněním, nejen kvůli jazykové bariéře. Navíc Česko na konci 90. let ještě nebylo členskou zemí Evropské unie, s čímž by byly spojeny další potíže. Začali tedy zásobovat hotely a restaurace kvalitním, nejen dánským pečivem. A to je jádrem jejich byznysu dodnes. Výroba je velmi flexibilní, dokážou dodat klientům na jejich přání i atypické pečivo. Pečou pro nejvyhlášenější hotely a vedle toho dodávají pečivo a dezerty také pro luxusní vlakové soupravy Orient-Express.
Baví je uvádět na trh nové produkty a získávat si díky nim i velmi konzervativní české zákazníky, kteří jsou zvyklí na své rohlíky a chléb Šumava. Sází na tradiční výrobní postupy a spousta věcí se v pekárně dělá i nadále ručně. Od počátku vyhledávali kvalitní dodavatele jednotlivých ingrediencí, hodně jich dováží i z Dánska. Kladou důraz na originalitu – většina receptů je vlastních. Sortiment je velice atypický a rozmanitý, od bílého italského chleba s olivovým olejem, přes ovocno-ořechový, až po pečivo se sušenými rajčaty nebo olivami a rozmarýnem. Nově zavedená roznáška nabízí jak pro firmy tak i pro soukromé osoby dodání nejen sendvičů, salátů a cukrářských výrobků, ale i velký výběr ručně vyráběných chlebů a pečiva.
Přestože s manželkou podnikají společně již 17 let, ponorku zatím necítí. Mají dobře rozdělené oblasti. Zatímco pan Mansson se stará o veškerou výrobu, manželka Klára má na starosti obchod s kavárnou, kompletní administrativu a komunikaci s úřady. Obě sféry jejich společného života jsou velmi propojené, což ocenili například při péči o malou dceru, kdy měli možnost podělit se o mateřskou dovolenou, což je ostatně v Dánsku naprosto běžné. V dnešní době má podnik 15 zaměstnaců.
Tři otázky na konec:
S čím jste se na začátku nejvíce potýkali?
Obrovskou výzvou bylo najít spolehlivé lidi nezatížené zlozvyky české masové výroby. To byl velký rozdíl oproti Dánsku, kde má profese pekařů opravdu dlouhou tradici. Ladění současné podoby týmu zabralo mnoho let bez spánku, kdy jsem musel často osobně zaskakovat ve výrobě. Nyní jsem s personálem maximálně spokojený a možná vás překvapí, že v něm nyní není ani jeden vyučený pekař.
Co bylo klíčové při výběru pokladního systému?
Při výběru pokladního systému bylo důležité uvědomit si, co přesně od něj očekávat. Jsou totiž úplně základní řešení, která řeší vyloženě evidenci tržeb a nic víc. Jiná řešení toho zase umí tolik, že bych v pekárně našich rozměrů neměl možnost všechny funkce využít. Uvítal jsem, že jsem si mohl v showroomu společnosti Dotykačka prohlédnout jednotlivá řešení. Oceňuji i to, že poskytují 24hodinovou technickou podporu pro případ, že by se vyskytl jakýkoliv problém. Na Dotykačce se mi líbí, že ji mohu využít i k lepší kontrole a efektivnějšímu řízení celého podnikání. Umožňují propojení s účetnictvím a skladovým hospodářstvím, což je rozhodně cenný benefit. Také se mi líbí, že je možné pokladnu obsluhovat i vzdáleně a získávat z ní nejrůznější analýzy pro reporty. V rámci každodenního chodu kavárny zase ocením funkce jako nastavení mapy stolů, parkování účtů či možnost nastavení happy hours, kdy automaticky platí výhodnější ceny a obsluha nikde nemusí nic složitě zadávat. Pochopitelně je pro mě zásadní, že je celý systém jednoduchý a intuitivní a snadno se s ním pracuje.
Kromě pekárny máte i kavárnu. Co vás vedlo k jejímu otevření?
Nad maloobchodem jsme začali uvažovat, když se nás naši klienti šéfkuchaři dotazovali, kam mohou posílat své zákazníky, kteří si chtějí náš výjimečný chléb koupit a odvézt domů. Chtěli jsme také vytvořit místo, kde bychom mohli prezentovat naše výrobky zákazníkům.