Prodejny bez obalu jdou cestou udržitelného podnikání

Prodejny bez obalu jsou na vzestupu. Jen v Česku vyprodukuje průměrná čtyřčlenná rodina více než tunu odpadu ročně. I proto se ministerstvo životního prostředí snaží regulovat vyprodukovaný odpad – například zdaněním igelitových tašek (a tedy i zákazu jejich bezplatného vydávání v prodejnách). Ve hře je i novela zákona o odpadech, která má například v plánu zavést povinný systém „Platíš, kolik vyhodíš“, kdy by lidé platili za popelnice podle váhy odpadu. V řadě obcí tento systém úspěšně funguje již nyní.

Prodejny bez obalu zažívají boom díky celosvětově sílící filozofii zero waste, tedy nulový odpad, což je nový trend, který se už dostal i do ČR. Nakupování bez obalu je rozšířené zejména v Severní Americe, Kanadě či v západní Evropě. Hodně příznivců má např. ve Francii či v Itálii. Idea je jednoduchá – eliminovat odpad. Kromě ekologických výhod má tato metoda i nesporné ekonomické výhody pro zákazníky, a sice že nemusí platit za obal, který podle řady studií tvoří od 5 až do 50 procent maloobchodní ceny výrobku.

Paní Gabriela Holečková vnímá bezobalové prodejny jako možnost stát se součástí změny a šíření osvěty. Jelikož má velmi pozitivní vztah k ekologii a silné osobní přesvědčení, že zmírnit spotřebu odpadu má smysl, provozuje již několik let prodejnu Bez obalu v Ostravě. 

Tento obor jsme si zvolili, abychom mohli pomoci od zbytečných plastů a chránili přírodu pro budoucí generace. Poslední dobou se bezobalové prodejny hodně rozmáhají a lidé se začínají zajímat o kvalitnější potraviny, což je samozřejmě dobře. Naší hlavní myšlenkou je, naučit lidi předcházet zbytečnému odpadu. Chceme jim připomenout, že dříve jsme žádné plasty a jednorázové obaly nepotřebovali.

Dotykačka je intuitivní a jednoduchý program, který má přehledně vedený skladový systém a spoustu funkcí, o kterých bych ani netušila, že je možné využít. Vyhovuje mi propojení s váhou a platebním terminálem, což ušetří spoustu času a výborná je i práce s dárkovými poukazy.

Jaké byly začátky? „Těžké, v okolí žádná podobná prodejna nebyla. Z finančních důvodů jsme vybrali lokalitu, která neměla velkou fluktuaci lidí, ale díky sociálním sítím, si nás zákaznici našli. První příznivce jsme oslovili pomocí internetu a prezentace na různých akcích. Naštěstí stále více lidí začíná vnímat nadbytek odpadu, rádi bychom, aby si všichni našli svoji cestu k bezobalovému nakupování. Přestěhovali jsme se do centra Ostravy a zákazníci k nám již chodí i na doporučení.“

Kdo jsou vaši zákazníci a jak se konkrétně u vás projevila krize v souvislosti s covidem a nařízemi restrikcemi? „Je to různé. Ti, kteří nás drží v těchto časech, jsou skalní fanoušci. Lidé, kteří jsou přesvědčení, že menší spotřeba a méně odpadu je cesta dnešní konzumní společnosti. Dále k nám chodí kolemjdoucí a zákaznici, kteří se přizpůsobili tomuto způsobu nakupování, protože jim jde o konkrétní produkt bez ohledu na obal. Někteří zákaznici jsou při prvním nákupu nervozní, když pak ale vidí, že o nic nejde, rádi se vracejí.“

„Noví zákaznici přibývají stále, současně jich ale hodně ubylo. Lockdown bohužel změnil nákupní chování většiny lidí. Nakupování online je pohodlnější. Kvůli tomu se pak vytrácí právě onen sociální aspekt, kdy tvoříte komunitu s lidmi v ulici, městě. Popovídáte si jen tak s cízími lidmi a vzájemně se v komunitě podporujete.“

Řeší lidé ceny? Přijde jim bezobalový nákup drahý? „Ano i ne. Zaměřujeme se na biopotraviny, které jsou ve srovnání s konvencí většinou dražší, záleží tedy na zákazníkovi, jak je zvyklý nakupovat. Ekologicky zaměřenému zákazníkovi většinou vysvětíte, pointu. Když šetříme obalový materiál, zajímají nás i další aspekty. Např. zda se farmář stará o půdu a zboží, tedy jestli aplikuje chemii, která znečišťuje půdu či okolí. Dále se spousta produktů vozí z Číny, např. slunečnicová nebo dýňová semena, přitom se pěstují i u nás. Většina našich zákazníků už nad tímto procesem uvažuje. 30 % našeho obratu tvoří české výrobky.“

Pravidelným nákupem v bezobalových prodejnách podpoříte celý koloběh lidí, kteří chtějí, aby planeta byla lepším místem. Od zemědělce, přes prodejce až po sebe sama. Bezobalové provozovny podporují ekologickou osvětu a jsou místem setkávání obyčejných lidí a sousedů, pomáhají tedy navíc i pěstovat dobré sousedské vztahy. Dopřejte si i vy kvalitní a zdravé potraviny, vyrobené s respektem k přírodě a vyrazte na nákup s vlastní krabičkou.


Komentáře

Odeslat