Svatý, nebo chcete-li Pašijový týden, bývá pro gastro výrazným impulsem. Letošní Velikonoce vychází přibližně o 3 týdny později než ty loňské, počasí se jeví jako velmi příznivé, a to znamená, že můžeme očekávat úspěšnější výsledky než v minulém roce. Pojďme se společně podívat na to, co ukazují data z minulých let a co očekávat od letošních Velikonoc.
Důležitý start sezóny
Velikonoční svátky bývají již tradičně spojovány s vyššími tržbami nejen v retailu, ale i gastronomii. Letos však vycházejí na pozdější datum, a tak se jejich průběh může v mnoha provozovnách protínat se začátkem letní sezóny. Pomáhá tomu i příznivé počasí, které slibuje otevření většího počtu sezónních podniků, předzahrádek a venkovních částí restaurací a kaváren.
I proto je dobré letošní Velikonoce nepodcenit a být dobře připraven. Očekáváme zvýšený zájem hostů, kteří určitě ocení nabídku velikonočních specialit a tradičních svátečních pochoutek, ale třeba i zeleného piva, které každoročně láká řadu návštěvníků.
Jak vypadají Velikonoce v gastro provozech?
Velikonoční týden má oproti jiným svá specifika. Zatímco v první části týdne obvykle nezaznamenáváme výraznější změny v tržbách, první významný nárůst přichází se Zeleným čtvrtkem. Tržby bývají v tento den o 40–50 % vyšší než během běžného, nesvátečního čtvrtka. Nejvíce se to projevuje u podniků, které do své nabídky zařazují již zmíněné velikonoční pochoutky a zelené pivo.
Na Velký pátek, který je státním svátkem, zůstává přibližně desetina provozoven zavřená. Pro ty, které zůstávají otevřené, jde ale o příležitost oslovit více hostů, kteří mají volno a chtějí si užít prodloužený víkend. Druhý významný nárůst pak přichází na Bílou sobotu – lidé se více potkávají, vyrážejí ven a chtějí si dopřát příjemnou atmosféru spojenou s dobrým jídlem a pitím.
Neděle a pondělí bývají z hlediska návštěvnosti proměnlivější a jejich dopad se liší podle regionu i typu provozovny. V některých oblastech sváteční atmosféra pokračuje, jinde už jsou tyto dny pro gastro spíše klidnější.
Lokální rozdíly jsou klíčové
Podle výzkumu pokladního systému Dotykačka jsou Velikonoce velmi lokální záležitostí, například Prahy se zvýšení tržeb dotýká naprosto minimálně. Za poslední tři roky nevidíme zásadní změny. Mnoho lidí během svátků odjíždí z města – na chalupy, za rodinou či do turistických oblastí.
Naopak v menších městech do 20 000 obyvatel a zejména v místech pod 5 000 vidíme nejvýraznější růst. V těchto oblastech jsou Velikonoce stále silně zakořeněnou tradicí a příležitostí k setkání i oslavě. A to se promítá i do návštěvnosti podniků.

Více hostů, ale nižší útrata
Zajímavý je také pohled na loňská data. Zaznamenali jsme meziročně o 12 % více návštěvníků než v roce 2023, zároveň však došlo k poklesu průměrné útraty na osobu. Lidé tedy přicházeli častěji, ale byli opatrnější v tom, kolik utratí. Tento trend může pokračovat i letos – dopad inflace je stále znát – a je dobré s tím počítat při plánování velikonoční nabídky.
Velikonoce jsou první velkou příležitostí v roce, kdy můžete naplno rozběhnout provoz, přivítat více hostů a ukázat jim, proč se k vám budou rádi vracet. Ať už nabízíte výborné pivo, skvělou obsluhu nebo jedinečnou atmosféru, kterou si lidé chtějí užít s přáteli či rodinou – právě teď je ten správný čas toho využít.
Přejeme vám úspěšné svátky a plné zahrádky!
Chcete využívat sezónní příležitosti naplno? Zanechte nám na sebe kontakt a my se vám ozveme! 👇