Suchý únor? Největší propad tržeb přichází už v lednu

S příchodem února sílí debata o vlivu alkoholu na zdraví a o jeho nadměrné konzumaci v Česku. Jaký dopad má ale tato osvětová kampaň na gastro provozovny, pro které je konzumace alkoholu přirozenou součástí tržeb? Data ukazují, že únor je ve skutečnosti až druhotný, tím skutečně „suchým“ měsícem je jednoznačně leden.

Suchý leden

Každoročně s příchodem února média připomínají kampaň Suchý únor, která má motivovat k měsíční abstinenci. Z výzkumu Dotykačky z předchozích let však vyplývá, že skutečně „suchým“ měsícem je spíše leden. Po bujarém konci roku přichází novoroční předsevzetí, která jsou často spojena se zdravějším životním stylem a právě sníženou konzumací alkoholu.

Lidé zároveň omezují návštěvy restaurací, což může souviset i se snahou šetřit po finančně náročném prosinci. Obecně je leden nejslabším měsícem v roce ne jen z pohledu celkových tržeb, ale i podílu alkoholu na celkových tržbách.

Spotřeba alkoholu během roku

Podíváme-li se na celková data za poslední roky, vidíme jasný trend. Nejhorším měsícem je leden. Během jara dochází k mírnějšímu nárůstu a stabilizaci, přičemž vrcholovými měsíci byly v posledních třech letech červen a září. Absolutním vrcholem je však prosinec, kdy vánoční večírky a silvestrovské oslavy výrazně zvyšují podíl alkoholu na celkových tržbách a přinášejí podnikům nadprůměrný závěr roku.

Česká pivní kultura

V posledních týdnech rezonuje českými médii i informace, že česká pivní kultura byla zařazena na Seznam nemateriálních statků tradiční lidové kultury České republiky, což jen potvrzuje, jak velký význam má v naší gastronomii. I když stále více roste poptávka po nealkoholických variantách a kvalitním vínu, pivo zůstává klíčovou součástí spotřeby. Díky tomuto kroku se zároveň přibližujeme na cestě k uznání českého pivovarnictví jako nehmotného kulturního dědictví UNESCO.

Přestože Suchý únor přitahuje velkou mediální pozornost, jeho reálný dopad na tržby gastronomických podniků není nijak zásadní. Meziročně sice tržby v gastronomii klesají, ale únor v tomto trendu nehraje klíčovou roli. Samozřejmě existují rozdíly mezi jednotlivými podniky, ale faktem zůstává, že pokud se podniky obávají „suchého“ období, měly by věnovat zvýšenou pozornost lednu.

Komentáře

Odeslat